A tananyag

A program tananyaga több tíz éves kutatómunka gyümölcse. A leckék sorrendje, tartalma felépítése gondos tervezés eredménye. Ha Ön elvégzi ezeket a leckéket és minden betű, jel helyét megtanulta a billentyűzeten, akkor szinte automatikusan tudja majd a billentyűket kezelni. Ekkor elér bizonyos mérsékelt sebességet, amellyel például levelezését intézheti, feljegyzéseit készítheti. A 48 betű- és jelbillentyűn kívül természetesen megtanulja a váltók, a nyílbillentyűk és a működtetéshez szükséges egyéb elemek kezelését is.

FőmenüA program gyakorlatok írása során (sok más programmal ellentétben) nem akasztja meg a felhasználót hiba esetén, mert a kutatásaink arra hívták fel a figyelmet, hogy ha azonnal figyelmeztetik az embert hibáira, akkor ez megzavarja az ütemes gépelést és még jobban berögzül a hibás mozdulat. A felhasználó szabadon írhat, a program a gyakorlatok végén javítja, értékeli a munkát.

A program azoknak az egyéni tanulóknak is jó, akik már írtak a számítógép billentyűzetén, keresgélve a billentyűket. Nekik nehezebb a dolguk, mert le kell szokniuk arról, hogy a kezükre nézzenek, és ötletszerűen használják az ujjaikat. Higgye el, megéri átszokni arra az írásmódra, amellyel sokkal gyorsabban, automatikusan kerül a számítógépbe a szöveg.

A 48 billentyű helyének beidegződése csak céltudatos gyakorlással lesz eredményes. A program ehhez megadja a kipróbált tananyagot és javaslatot tesz a feldolgozás módjára, a motivációs gyakorlatok révén pedig választási lehetőségeket is nyújt. Önnek folyamatos odafigyeléssel kell majd gyakorolnia, hogy agyában és ujjaiban rögzüljön a betű helye, a mozdulat jellege, és a helyzetérzékelés alapján, rátekintés nélkül teljes biztonsággal nyúljon a kívánt billentyűhöz. Ha figyelmesen gyakorol, az eredmény nem marad el, és öröme telik majd abban, hogy a könnyedén, hibátlanul ír.

Betűtanulás 

GyakorlásA gyakorlás az alaptartás elsajátításával kezdődik: az első három gyakorlat segít az alaptartás helyes rögzítésében. Ez a legfontosabb a tanulás során, mert minden további betűt ehhez a nyolc alapbetűhöz kell kapcsolni. A betűtanulás során 42 lecke segít elsajátítani a billentyűzettábla legfontosabb betűit és jeleit. Minden lecke 10 gyakorlatból áll. A lecke bevezető szövegéből megtudhatjuk, hogyan kell az új betűt, jelet leütni, és mire kell figyelni a tanulás közben. A gyakorlatok előtt rövid útmutatást, tanácsot kap a tanuló. Az útmutatást színészek mondják, de olvashatjuk is a képernyőn. A program javítja és értékeli munkánkat. Ezeket az eredményeket tárolhatjuk, később visszanézhetjük, statisztikákat készíthetünk belőlük.

Ha már ismerjük a számítógépes szövegszerkesztést, akkor meglepődhetünk, hogy a betűtanulás folyamán nem használhatunk törlőbillentyűt. A program szándékosan zárja el a tanulót ettől a lehetőségtől. Egyrészt azért, mert a betűk helyének beidegződése folyamatában nagyon kényelmetlen mozdulat bármelyik törlőbillentyű használata, hiszen kizökkenthet a helyes kéztartásból. Másrészt nem ad képet a gyakorlás eredményességéről, vagyis arról, hogy egyáltalán meg tudtuk-e tanulni az adott betűt.

Másolási feladatok

MásolásA 4. leckétől a  tíz gyakorlat után másolási feladat következik. Megoldásukkal egyrészt azt mérhetjük, mennyire sikerült elsajátítani az addig tanult betűket, képesek vagyunk-e egyenletesen, nyugodtan, hibátlanul írni akkor is, ha nem kapunk ütemezést, másrészt fokozatosan hozzászokhatunk eltérő szavak egymásutánjának leírásához. A másolási feladatok azért állnak összefüggéstelen szavakból, hogy ne emlékezetből írjunk.

Személyre szabott tanácsok, értékelés

ÉrtékelésA program láthatatlan tanárként követi a felhasználót, és minden elvégzett gyakorlat után értékeli és javítja munkáját. Az értékelés után a leírt szöveg hibaszámának, az előzőekben elvégzett gyakorlatoknak, a gépelési sebességének és az ütemtartásának megfelelően személyre szabott tanácsokkal látja a felhasználót a sikeres továbbhaladás érdekében.

Rögzíti a gépelés során leütött karaktereket és a közben eltelt időt, majd a gyakorlat végén ütemtartási diagramot készít. Az elért eredményeket rögzíti, melyet bármikor visszanézhet a tanulás folyamán.

Zenére írás

Zenére írás választásaAz ütemezés nagyon fontos a betűtanítási gyakorlatoknál mert a sebességnövelés csak akkor lehet eredményes. Az emberi hangon történő betűzés pont ezt a célt szolgálja. Azonban van egy másik módja is az ütemes írásnak, ami sokkal élvezetesebb és szórakoztatóbb: a zenére írás! Itt a zene ritmusa adja az ütemet, a felhasználó ezt az ütemet tartja írás közben. Kiváló módszer a monoton gépelési gyakorlatok oldására. Ha kipróbálja, nem is akar majd máshogy gépelni Smile.

A program 3 speciálisan erre a célra komponált (több ritmusban is rögzített) zenét tartalmaz, és van néhány olyan komolyzenei mű is a beépített zenék között, amelynek ritmusa kifejezetten az ütemes gépelésre sarkall. A program saját zenék használatát is támogatja.

Ujjtorna

Az ujjtornát minden gyakorlási feladat után tetszés szerint elvégezhetjük, hogy lazítsuk megfáradt ujjainkat. 12 különböző torna gyakorlatból választ a program véletlenszerűen.

 

Kökény Sándor Gépírás I. című tankönyvének internetes feldolgozása és Kökény Sándorné szakmai segítése önmagukban is biztosíték arra, hogy minden szempontból értékes munka készült.

E tankönyv módszerében megalapozott, felépítésében a pedagógiai elvek korszerű biztosításával igyekszik a gépíráselmélet mai eredményeit érvényesíteni, miközben lerakja a tízujjas írás alapjait. A szerző gondot fordított a homogén gátlás kialakulásának megelőzésére, a gyakorlatok felépítése alkalmas a tanulók helyesírási készségének elmélyítésére, fontosak a figyelemkoncentráló gyakorlatok, s általában a betűtanítás során a szópéldák a biztos leütés technika alapos, biztonságos elsajátítására.

Reméljük, a program elterjedése mihamarabb ismert lesz, hiszen nagyon fontosnak tartjuk, hogy a számítógép korában is minél szélesebb körben terjedjen el a tízujjas írás megtanulása és ennek következtében használata.

Bersényi Ivánné, alelnök
Magyar Gyorsírók és Gépírók Országos Szövetsége